دکتر محمد احمدی بافنده

مدرس دانشگاه، کارشناس دریایی،حمل و نقل و امور شهری

تبریک روز کتاب و کتابخوانی

دکتر محمد احمدی بافنده | | ۰ نظر

 

اهمیت به مطالعه و کتاب از سفارشات مهم دین مبین اسلام است که جامعه در پرتو آن به رشد و تعالی می رسد. لذا مقام معظم رهبری نیز برای رساندن جامعه به نقطه مطلوب کتاب خوانی، توصیه های بسیار زیادی داشته اند.

از این رو آن چه در ادامه می خوانید گوشه ی کوچکی از این سفارشات معظم له در خصوص اهمیت کتاب و مطالعه است.

کتاب و امنیت ملی

یکی از مهم ترین عناصر حفظ انقلاب، هوشیاری و آگاهی مردم نسبت به تحولات جهانی و نقشه های استکبار در گذشته و حال برای جلوگیری از به سازش کشاندن ملت قهرمان ایران مطالعه و کتابخوانی است. از طرفی رشد سرانه مطالعه باعث شکوفایی استعدادها و پیشرفت های شگرف علمی خواهد شد.

متأسفانه ساعت مطالعه در بین نوجوانان و جوانان با پیشرفت های سیستم های اطلاع رسانی اجتماعی از طریق موبایل روزبه روز کاهش یافته و سطح اطلاعات این عزیزان در سطح کتاب های درسی و تحصیلی می باشد.

 رهبر فرزانه انقلاب در خصوص گره خوردن حفظ نظام اسلامی با ترویج کتاب خوانی فرموده اند:

اگر از این جهت هم حساب کنید که امروز این ملت، ملتی است که در دنیا دچار ستم های ناشی از اعمال غرض قدرت های استکباری جهان است، پس باید از خودش دفاع کند، کدام دفاع ملی است که در درجه ی اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟ پس، باز هم به کتاب برمی گردیم. یعنی شما از هر طرف که بچرخید، مجبورید به کتاب اهمیت بدهدید.

کتاب و تکامل جامعه

در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه ی انسانی، همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند و روابط فرهنگی جامعه ی بشری نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است.

و در بیان دیگری فرموده اند:

اگر تعداد کتاب زیاد شد، اگر عنوان کتاب زیاد شد، اگر کتاب در همه ی موضوعاتِ مورد نیاز نشر گردید، اگر مردم توانستند سوال­ها و استفهام­هایشان را در کتاب بیابند و به کتاب مراجعه کنند، یک عالم دیگر و ماجرای دیگری خواهد شد، که متأسفانه امروز در داخل ایران از آن خبری نیست! هر جا که با کتاب سر و کاری هست، می بینید که از لحاظ کیفیت روحی و وضع فکری، نسبت به آن جایی که این وضعیت وجود ندارد، تفاوت محسوسی هست.

لزوم کتاب خوانی

در ایران اسلامی اگر چه در طی سالیان گذشته آمار نشر کتاب بسیار افزایش یافته و میزان مطالعه در بین اقشار مختلف گسترش پیدا نموده است، ولی این مقدار تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد که این مطلب در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان کسی که اشراف کامل بر وضعیت جامعه و شناخت کاملی از آنچه باید باشد، دارد؛ کاملاً مشهود است.

-در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود و این کار بر عهده‌ همه‌ دستگاه‌هایی است که در این زمینه مسئولند.(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران)

  • دکتر محمد احمدی بافنده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی