دکتر محمد احمدی بافنده

مدرس دانشگاه، کارشناس دریایی،حمل و نقل و امور شهری

کاهش تردد خودروهای تک سرنشین و در عین حال استفاده از ظرفیت معابر برای خودروهای حمل و نقل عمومی یا خودروهای پرسرنشین، طرحی است که از طرف رییس سازمان تاکسیرانی برای افزایش راندمان خودروهای حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی های پیشنهاد شده است.

افزایش سرعت ناوگان و نیز کاهش هزینه های جانبی رانندگان، امکانی است که با ایجاد خطوط حمل و نقل پرسرعت یا پرسرنشین فراهم می آید. محمد احمدی بافنده از اولین کسانی است که طرح ایجاد خطوط اچ اووی را در شهر تهران مطرح کرده است. از این رو گفت و گویی با وی ترتیب دادیم تا از چگونگی تحقق این امر و نیز هدف از ایجاد خطوط اچ اووی آگاهی یابیم.

هدف از ایجاد «مسیر بدون ترافیک» چیست؟

به طور کلی این اهداف برای اجرای خطوط اچ اووی در نظر گرفته می شود: خطوط اچ اووی باعث کاهش زمان سفر می شود، باعث افزایش اطمینان دربرآورد زمان سفر می شود، تعداد مسافران جا به جا شده به ازای هر وسیله نقلیه افزایش می یابد. این خطوط سبب حفظ ظرفیت جابه جایی افراد در جاده ها می شود، باعث بهبود عملکرد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد، کاهش و همچنین مدیریت شلوغی ترافیک به بار می آورد، کیفیت هوا بهبود می یابد. از جمله اهداف دیگر احداث خطوط اچ اووی، بیشینه کردن استفاده از هم پیمایی و وسایل نقلیه عمومی، داشتن یکپارچگی و هماهنگی با سیستم حمل و نقل همگانی، دستیابی به یک دید و ادراک مثبت از حمل و نقل همگانی و نیز استفاده و پشتیبانی صحیح و اصولی از سایر خطوط عادی خواهد بود.

این خطوط به عنوان خطوط حمل و نقل پرسرعت هم شناخته می شوند. در این مورد هم توضیح می دهید؟

سرعت در خدمت رسانی یکی از اصول مهم حمل و نقل عمومی به شمار می آید. به بیان دیگر، وقتی ما می خواهیم شهروندان را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب و از استفاده از خودروی شخصی منع کنیم، باید امکانات بهتری برای آنان فراهم آوریم؛ از جمله سرعت در رسیدن به مقصد که با احداث این خطوط می توان به این سرعت دست یافت.

در حال حاضر متوسط حرکت تاکسی ها در تهران 16 کیلومتر بر ساعت است. این، در حالی است که بنا بر قانون راهنمایی و رانندگی سرعت زیر 30 کیلومتر بر ساعت، سرعت مرگ دانسته می شود. ضمن آنکه این کندی حرکت بر ترافیک و آلودگی هوا می افزاید. حال اگر خطوطی تنها برای خودروهای پرسرنشین که غالبا تاکسی های هستند، ایجاد شود آیا سرعت ناوگان افزایش پیدا نمی کند؟

از مشکلاتی که ناوگان حمل و نقل عمومی با آن مواجه است، تاثیر شرایط محیطی بر سرعت است؛ مانند ترافیک یا شرایط جوی. آیا با استفاده از این خطوط می توان این مشکل را هم حل کرد؟

در بسیاری از ساعات به ویژه در روزهایی که با بارندگی مواجه هستیم، تاکسی ها مانند خودروهای شخصی در ترافیک متوقف می مانند و عملا نمی توانند کارکرد مناسب داشته و در خدمت مردم باشند. به همین دلیل موضوع احداث خطوط اچ او وی مطرح شده که می تواند تاکسی ها را از گره ترافیک رها کند و سبب ارتقای راندمان کار شود. این موضوع در روزهای پایانی سال که ساعات پیک ترافیک هم تغییر می کند، نمود بیشتری پیدا می کند.

آیا در کشورهای دیگر هم از این سامانه استفاده می شود؟

اولین خط اچ او وی در بزرگراه شرلی واشنگتن در سال 1969 راه اندازی شد و پس از آن در سال 1976 در ایالت کالیفرنیا به اجرا گذاشته شد. تاکنون ایالات و شهرهای گوناگونی در آمریکا و دیگر نقاط جهان از این سامانه استفاده نموده اند؛ که هم اکنون بیش از4000 کیلومتر آن در شمال آمریکا در حال کار می باشد. خطوط اچ او وی امروزه جزء لاینفکی از شبکه حمل و نقل کشورهای پیشرفته به شمار می آیند.

پس می توانیم به آن ها امیدوار باشیم، نه؟

همان طور که شهردار تهران اشاره کرد، هر شهروند باید با یک پیمایش 300 متری به سامانه حمل و نقل عمومی دست پیدا کند که تعریفی دقیق از شبکه حمل و نقل پایدار است. حال برای تحقق این امر آیا سرعت در جابه جایی نباید به حداکثر سرعت مجاز خود برسد؟ پس می بینیم که احداث این خطوط راهکار مفیدی در تحقق شبکه حمل و نقل کارآمد خواهد بود.


  • دکتر محمد احمدی بافنده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی